سه شنبه, 18 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 849

تاریخ خبر: 1403/02/08

اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار

تبلیغات نیوز- دکتر ایرج قره داغی: مدل داگمار در سال 1995 توسط بلچ وبلچ و در راستای تعیین اهداف تبلیغات جهت اندازه گیری تبلیغات" ارائه شد. فرض اصلی مدل داگمار این است که آثار ارتباطات پایه و اساس سنجش موفقیت یا شکست برنامه‌های تبلیغاتی است.

کامیابی یا شکست در تبلیغات بستگی به کارایی فرایند ارتباطات در رساندن اطلاعات مطلوب و مناسب به مخاطبان اصلی در زمان مناسب و با هزینه کم دارد.  از منظر مدل داگمار یك هدف تبلیغاتی شامل یك وظیفه ارتباطی است که مشخص و قابل اندازه گیری است.  وظیفه ارتباطی بر پایه مدل سلسله مراتبی فرایند ارتباطات شامل چهار مرحله ذیل است.
آگاهی :  آگاه ساختن مشتری از وجود نام تجاری یا شرکت.
ادراک : توسعه و گسترش این مفهوم که محصول چیست و به چه درد مشتری می‌خورد.
متقاعدکردن : کوشش در جهت توسعه تمایل ذهنی مشتری برای خرید کالا یا خدمت.
عمل : واردکردن مشتری به خرید کالا.

مدل داگمار بر توجّه برنامه ریزان تبلیغات بر ارزش استفاده از اهداف مبتنی بر ارتباطات به جای اهداف مبتنی بر افزایش فروش، جهت اثربخشی تبلیغات و تقویت ارزیابی تأکید دارد.  روش داگمار باعث بهبود فرایند برنامه ریزی تبلیغات و ترفیع به وسیله ارائه یك فهم بهتر از اهداف تبلیغاتی می‌شود که سبب جهت دهی برنامه‌های تبلیغاتی و ترفیعی می‌شود.

امروزه مدل داگمار تأثیر قابل ملاحظه ای در فرایند هدف گذاری تبلیغات داشته و بسیاری از برنامه ریزان امور تبلیغات و ترفیع از این روش به عنوان پایه ای برای ارزیابی اثربخشی برنامه‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.  نقش مهم مدل داگمار در فرایند هدف گذاری تبلیغاتی، شناسایی اجزاء تشکیل دهنده یك هدف خوب تبلیغاتی است. 

یك هدف تبلیغاتی باید وظیفه ارتباطی مشخص و قابل اندازه گیری داشته باشد.  مخاطبان هدف را شناسایی و مشخص کند و زمان تعیین شده برای دستیابی به اهداف تبلیغات را مشخص کند. طبق مدل داگمار اهداف باید مشخص و روشن باشد تا راهنمای متخصصان خلاقیت در توسعه پیام تبلیغ باشد و هم چنین اهداف تبلیغاتی باید قابل سنجش و اندازه گیری باشد و تعیین کننده این باشد که پیام مورد انتظار به صورت مناسبی به مخاطبان انتقال داده می‌شود. 

ویژگی مهم دیگر اهداف خوب این ست که به خوبی مخاطبان، هدف را شناسایی کند. مخاطبان اولیه هدف برای محصولات یا خدمات شرکت می‌تواند بر پایه متغیرهای جمعیت شناختی، جغرافیایی، متغیرهای رفتاری همانند نرخ مصرف محصول یا مزایای موردنیاز مصرف کنندگان شناسایی و تعیین شوند.  

به علاوه، در تعیین اهداف تبلیغاتی، برنامه ریزی تبلیغات باید وضعیت مخاطبان را از لحاظ آگاهی، دانش، نگرش و نیات مخاطبان نسبت به کالاها و شرکت شناسایی کند و سپس درجه ای که هریك از متغیرهای فوق باید به وسیله برنامه تبلیغات تغییر کند، تعیین سازد.  شناسایی تصور، آگاهی و دانش مخاطبان نسبت به نام تجاری و شرکت از طریق تحقیقات متغیرهای فوق باید به وسیله برنامه تبلیغات تغییر کند، تعیین سازد.  شناسایی تصور، آگاهی و دانش مخاطبان نسبت به نام تجاری و شرکت از طریق تحقیقات بازاریابی صورت می‌گیرد .

نظرات کاربران