شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 806

تاریخ خبر: 1402/07/24

پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، مربوط به حوزه تبلیغات گوگل و بهبود عملکرد کلی تبلیغات است. با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، گوگل می تواند تبلیغات کلیکی یا هر تبلیغ دیگر را به صورت خودکار و هدفمند به مخاطب هدف و کاربرانی که به آن تبلیغ نیاز دارند، نمایش دهد. این کار از طریق یادگیری هوش مصنوعی گوگل امکان پذیر است.

به گزارش تبلیغات نیوز، روزانه میلیون‎ ها کاربر از گوگل استفاده می کنند. هر یک از آن ها، علایق خاص خود را دارند و بر همین اساس، در سایت ها و صفحات مختلف، جست وجو می کنند. جستجوهایی که هر کاربر انجام می دهد، داده هایی را به هوش مصنوعی گوگل می فرستد و از این طریق، علاقه مندی های خود را به این موتور جست وجو آموزش می دهد. از اینجا به بعد، گوگل می تواند محتوا و همچنین تبلیغاتی که مورد علاقه کاربر است و احتمال دارد نیاز او را رفع کند، به او نشان خواهد داد.

هرچه هدفمندی تبلیغات بیشتر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کاربر افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل نزدیک بودن محتوای تبلیغاتی و سلیقه فرد، احتمال پذیرفته شدن پیام تبلیغ توسط مخاطب هدف افزایش می یابد و درصد موفقیت تبلیغات انجام شده در گوگل بالاتر خواهد رفت.

کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

 

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد. ایجاد کمپین های تبلیغاتی هوشمند، بهبود تجربه کاربری، تولید محتوای هدفمند، تارگت هوشمند مشتریان و پیش بینی ترافیک از جمله فعالیت هایی هستند که هوش مصنوعی بر آن ها تاثیر گذاشته است.

همچنین هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، برای بهبود و بهینه سازی روند بازاریابی و افزایش بازدهی استفاده می شود. این کار می تواند از طریق تحلیل داده ها انجام پذیرد. هوش مصنوعی قادر است به طور خودکار، داده های بزرگ (Big Data) را از منابع مختلف جمع آوری کرده و تحلیل کند. این داده ها می توانند شامل اطلاعات مربوط به مشتریان، رفتار آن ها، رقبا، بازار و... باشند. از این داده ها برای تشخیص الگوها، پیش بینی رفتار مشتریان و بهبود فرآیندهای بازاریابی استفاده می شود.

 

کمپین های تبلیغاتی هوشمند

استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی هوشمند، می تواند تاثیر مثبتی روی بازدهی و بهره وری این کمپین ها داشته باشد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند با تحلیل داده ها و الگوریتم های پیشرفته، فرآیند تصمیم گیری در کمپین های تبلیغاتی را بهبود دهد. به این ترتیب، تبلیغات بهتر و هوشمندتری در کانال های مختلف، مانند گوگل، فیسبوک، بنرهای تبلیغاتی و … اجرا می شود.

همچنین هوش مصنوعی قادر است ایده های جدید و خلاقانه ای برای کمپین های تبلیغاتی ارائه دهد. این ایده ها می توانند از طریق بالا بردن جذابیت تبلیغات، موجب بهبود بازدهی کمپین ها شوند. ایده های ارائه شده می تواند بر اساس تحلیل اطلاعات قبلی باشد. به عنوان مثال، اینکه هر کاربر چه مدت در هر صفحه بوده است یا چه صفحاتی را می بیند، همگی می توانند نکاتی را به هوش مصنوعی بیاموزند. AI از این نکات برای ارائه ایده هایی جهت بهبود کمپین استفاده می کند.

در واقع هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات می تواند از ابتدای قیف فروش و بازاریابی و با ارائه ایده های خلاقانه کمک کننده باشد. در ادامه، به کمک تحلیل داده ها، مسیر را برای پیش رفتن کاربر در سایر مراحل قیف بازاریابی فراهم می کند تا در نهایت، کمپین تبلیغاتی بهبود یابد و نتایج بهتری حاصل شود.

 

بهبود تجربه کاربری

یکی دیگر از توانمندی های هوش مصنوعی، ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود تجربه کاربری در کمپین های تبلیغاتی است. این پیشنهادها می تواند مربوط به طراحی صفحات، محل قرار گرفتن دکمه های مختلف، نوع CTA و … باشد.

به عنوان مثال، یکی از کمک های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ این است که با تحلیل داده های حاصل از کاربران، می توانید بهترین زمان نمایش تبلیغات را تعیین کنید. همچنین این ابزار می تواند پیشنهاداتی جهت بهبود متن فراخوان به اقدام (CTA) و محل قرارگیری دکمه آن ارائه دهد.

 

تولید محتوای هدفمند

وقتی از تکنیک تولید محتوا با هوش مصنوعی صحبت می کنیم، منظور ما، همه قالب های محتوایی است. به کمک این ابزار می توانید مطالب بلاگ را با سرعت بیشتری بنویسید، متن را به عکس تبدیل کنید و ویدئوهایی خلاقانه بسازید.

نکته قابل توجه آن است که تولید محتوا می تواند براساس داده هایی باشد که از کاربران به دست آمده و این موضوع، می تواند فرآیند تولید محتوا را هدفمندتر کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که قرار نیست هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا شود. هنوز این ابزار در حال یادگیری و تکمیل شدن است؛ به همین دلیل ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. از این رو، کارشناسان محتوا باید صحت محتوای تولید شده توسط AI  را بررسی و تایید کنند.

 

تارگت هوشمند مشتریان

به کمک هوش مصنوعی می توان مخاطبانی را شناسایی کرد که بیشترین احتمال خرید محصول یا خدمت را دارند. این کار با استفاده از تحلیل رفتار مخاطبان صورت می پذیرد. در نتیجه، از طریق هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ مخاطبان هدف با دقت بیشتری رصد می شوند تا در بهترین زمان ممکن، پیشنهاد نهایی به آن ها داده شود.

تحلیل رفتار مخاطبان کمک می کند تا مارکترها بتوانند مواردی همچون نیازها و نقاط درد (Pain Point) افراد را بهتر درک کنند. از این داده ها برای بهبود کمپین های بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. همچنین این اطلاعات می تواند به یادگیری هوش مصنوعی نیز کمک کند تا در مراحل بعد، هوشمندتر عمل کند.

 

پیش بینی ترافیک

ترافیک ورودی به وبسایت در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است. وبمستر می تواند به کمک ابزارهای مختلف، میزان ورودی در هر ساعت را بررسی کند. علاوه بر افراد متخصص، هوش مصنوعی هم می تواند این وظیفه را برعهده بگیرد. بر اساس اطلاعات حاصل، می توان برای ساعات مختلف به گونه ای برنامه ریزی کرد که متناسب با حجم ترافیک ورودی، بهترین خدمات به کاربران ارائه شود تا افراد دچار مشکل نشوند.

 

 

 

منبع: آژانس بازاریابی دیجیتال آرت

نظرات کاربران