شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 792

تاریخ خبر: 1402/03/14

داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!

تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: داروگر، برند مشهور محصولات شوینده که آگهی های نوستالژیک آن را خصوصا با شامپو و صابون، به یاد می آوریم، بعد از 95 سال اکنون در حال احتضار است. بعد از چندبن بار انتشار خبر تعطیلی داروگر در شش هفت سال گذشته، این روزها در خرداد 1402 خبر پلمب کارخانه داروگر که از دهه ها قبل، نام خود را به شرکت سهامی عام کف تغییر داده بود، داستان مرگ برندها را بار دیگر تداعی کرد. هرچند پلمپ کارخانه باز شده اما چه کسی که نداند داروگر دیگر داروگز نمی شود! به راستی چه کسی داروگر را به روز سیاه کشاند؟!

 شرکت سهامی عام کف یک شرکت ایرانی است که انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده تولید می‌کند و شرکت اصلی هلدینگ داروگر است. این مجموعه شامل چندین زیر مجموعه مانند شرکت تولی پرس و در مجموع شامل ۱۲ شرکت زیرمجموعه در بخش‌های غذایی، دارویی، بهداشتی و شوینده است. بنیانگذار داروگر، غلامرضا داروگر بود.

تحولات شرکت داروگر با قدمت حدود یک قرن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

1307: راه اندازی اولین کارخانه تولید صابون در شهر اصفهان توسط علامرضا داروگر با عنوان صابون «سوبلمه» که قدیمی‌ترین صابون صنعتی راه یافته به بازار است. 

1320: انتقال کارخانه تولید صابون به تهران نقل مکان کرد و گسترش محصولات به انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده 

1336: ثبت رسمی شرکت داروگر و ارائه محصولات با همین برند به بازار

1352: تغیبیر نام شرکت از «داروگر» به «سهامی عام کف» و تنوع بیشتر محصولات

 بعد از انقلاب: مصادره و واگذاری به نهادهای حکومتی

1368: پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران 

1368 تا 1388: در اختیار سهامداران عام مانند بانک ملی، بنیاد شهید و سهامداران خرد

1388 به بعد: واگذاری حدود 36 درصد سهام آن توسط دو شرکت سرمایه‌گذاری به بیژن اسماعیلی به عنوان سهامدار جدید واگذار کردند.

1389: خرید سهام 37 درصدی سازمان اقتصادی کوثر توسط بیژن اسماعیلی سهام ۳۷ درصدی و دارا بودن سهامدار عمده این هلدینگ

نسل های مختلف طی دهه ها با محصولات داروگر ارتباط برقرار کرده اند. از جمله محصولات مشهور داروگر عبارتند از: 

- صابون نخل‌نشان

- شامپو تخم‌مرغی

- مایع ظرف‌شویی ریکا

صابون نخستین محصول تولیدی داروگر است. همچنین پودر لباسشویی داروگر طبق نوشته روی جعبه این محصول از نخستین پودرهای تولیدشده در ایران است. شهرت «ریکا» نیز به اندازه‌ای است که بیشتر مردم مایع ظرفشویی را با عنوان «ریکا» می‌شناسند. شامپو تخم‌مرغی داروگر نیز که برای سال‌ها بدون تغییری در بسته‌بندی تولید می‌شد از محصولات پراستفادهٔ این شرکت است.

  • زمزمه های تعطیلی داروگر و تکذیب آن

زمزمه تعطیلی داروگر فقط به اخبار و رویدادهای اخیردر خرداد امسال (1402) برنمی گردد، بلکه این موضوع از حدود 7 سال پیش نیز مطرح بوده است. از جمله اینکه در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نیز خبرهایی از تعطیلی این شرکت منتشر اما تکذیب شد.

در تابستان ۱۳۹۷ نیز اعلام شد کارگران این شرکت برای حدود یک ماه به مرخصی اجباری می‌روند اما شرکت تولی‌پرس تعطیلی این شرکت را تکذیب کرد.

بالاخره در خرداد ۱۴۰۲ با  انتشار خبر پلمب شدن کارخانه داروگر توسط مدیریت این شرکت، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران اعلام کرد داروگر به «کما» رفته و این اقدام باعث بیکاری کارگران این شرکت می شود.

به گفته منابع کارگری، در پی ناتوانی کارخانه داروگر در پرداخت بدهی‌های مالیاتی و شکایت شماری از کارکنان این کارخانه به دلیل تعویق در پرداخت حقوق و بیمه، مدیریت داروگر پس از اخراج و تعلیق ده‌ها کارگر، «همه سالن‌های تولیدی» را پلمب کرد.

با این حال، علی خدایی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، 10 خرداد 1402 اعلام کرد که پلمب کارخانه داروگر امروز باز شده و کارگران اخراجی به محل کار خود بازگشتند.

در این زمینه، جلسه اضطراری هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره کارگران شرکت داروگر با توجه به اخراج کارگران و پلمب کارخانه داروگر که طی روزهای گذشته توسط کارفرما صورت گرفته بود، امروز جلسه‌ای برای رفع این مشکلات در مقابل کارخانه داروگر برگزار شد. 

در این جلسه که کارگران اخراجی، نماینده اداره کار، وکیل شرکت داروگر و نمایندگان شورای اسلامی کار حضور داشتند، توافقاتی صورت گرفت و در نتیجه کارخانه از پلمب خارج و در واحد تولید کارخانه باز شد و کارگران به سرکار خود بازگشتند.

به گفته خدایی، کارفرما مدعی است اموال خود را به اداره مالیات معرفی کرده و اگر برای وی حسابی باز شود می‌تواند تولید را از سر گیرد. کارفرما معتقد است این کارخانه از ظرفیت ایجاد 8 هزار شغل برخوردار است. دلیل این اتفاقات کشمش بین اداره مالیات و مالک کارخانه ذکر شده است.

موضوع تعطیلی کارخانه داروگر در رسانه های دنیا نیز بازتاب گسترده ای داشت. بی بی سی فارسی با تیتر «کارخانه داروگر نفس آخر را می کشد؛ نوستالژی چند نسل در ایران» نوشت: کارخانه داروگر- در جاده قدیم کرج- که زمانی بیش از ۱۰۰۰ کارگر داشت، عده زیادی از کارگران خود را در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی اخراج کرده است. صدای آمریکا هم با تیتر: «کارخانه داروگر تعطیل شد؛ ناتوان از پرداخت بدهی‌های مالیاتی و پرداخت حقوق کارگران» درباره  تعطیلی داروگر نوشت.

این، سرنوشت بسیاری از برندهای قدیمی در ایران است. داروگر 95 ساله که در سال های گذشته چندین بار اخبار تعطیلی اش منتشر و تکذیب شد، با تغییر و تحولات ایجادشده طی دهه های اخیر، اکنون حال و روز خوشی ندارد. باید دید سرنوشت شرکت سهامی عام کف و برند نوستالژیک داروگر در آینده به کجا خواهد انجامید. به راستی چه کسی برند داروگر را منقرض کرد؟!

نظرات کاربران