شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 802

تاریخ خبر: 1402/06/26

5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت‌ رسانه‌های اجتماعی احساس می‌کنند

تبلیغات نیوز- آسیه فروردین: قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (EU DSA) از سپتامبر 2023 رسما اجرایی شد. بر اساس این قانون، اروپایی‌ها با ورود به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود، متوجه پنج تغییر می‌شوند و شاهد تغییر زندگی آنلاین خود خواهند بود.

شهروندان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اکنون می‌توانند برخی از مواردی که هنگام جستجو، پیمایش و اشتراک‌گذاری در بزرگ‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، اینستاگرام، فیس‌بوک و سایر غول‌های فناوری مانند گوگل و آمازون نشان داده می‌شود، تغییر دهند. دلیل این امر، این است که شرکت‌های فناوری بزرگ، که مقر بیشتر آنها در ایالات متحده است، اکنون مشمول مجموعه‌ای از مقررات دیجیتال اتحادیه اروپا شده‌اند.
قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، با هدف محافظت از کاربران اروپایی در زمینه حریم خصوصی، شفافیت و حذف محتوای مضر یا غیرقانونی تدوین شده است. در ادامه، پنج تغییر بعد از ورود به اکانت رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران تشریح شده است: 
1. می‌توانید ویدئوهای توصیه‌شده توسط هوش مصنوعی را خاموش کنید
سیستم‌های توصیه خودکار، بر اساس نمایه‌های افراد، تصمیم می‌گیرند که در فیدهای خود چه ‌بینند. آنها را می‌توان خاموش کرد. متا، مالک فیس‌بوک و اینستاگرام، گفت که کاربران می‌توانند از سیستم‌های رتبه‌بندی و توصیه‌های تعیین‌شده توسط هوش مصنوعی که reels اینستاگرام، استوری‌های فیس‌بوک و نتایج جستجو را نشان می‌دهند، انصراف دهند. در مقابل، کاربران می‌توانند انتخاب کنند که محتوا را فقط از افرادی که دنبال می‌کنند، مشاهده کنند و از جدیدترین پست‌ها شروع ‌شود.
نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا در یک پست وبلاگی گفت: نتایج جستجو فقط بر اساس کلماتی است که آنها تایپ می‌کنند، نه بر اساس فعالیت و علایق قبلی کاربر. همچنین تیک‌تاک، به‌جای نمایش ویدئوها، بر اساس آنچه کاربران قبلا مشاهده کرده‌اند، فید «For You» ویدئوهای محبوب منطقه خود و سراسر جهان را ارائه می‌کند.
خاموش کردن سیستم‌های توصیه‌گر به این معناست که فیدهای «دنبال کردن» و «دوستان» پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، پست‌های حساب‌هایی را که کاربران دنبال می‌کنند، به ترتیب زمانی نشان می‌دهند. همچنین کسانی که در اسنپ چت هستند، می‌توانند از تجربه محتوای شخصی‌سازی‌شده انصراف دهند.
سیستم‌های توصیه الگوریتمی مبتنی بر نمایه‌های کاربر به دلیل ایجاد به اصطلاح حباب‌های فیلتر و سوق دادن کاربران رسانه‌های اجتماعی به سمت پست‌های شدیدتر، با سرزنش مواجه شده‌اند. کمیسیون اروپا از کاربران می‌خواهد حداقل یک گزینه دیگر برای توصیه‌های محتوایی داشته باشند که بر اساس پروفایل نباشد.
2. پرچم‌گذاری محتوای مضر آسان‌تر است
کاربران باید به راحتی بتوانند پست، ویدئو یا دیدگاهی که قوانین یک پلتفرم را نقض می‌کند، گزارش دهند تا در صورت لزوم، آن را بررسی و حذف کنند.
در این رابطه، تیک‌تاک شروع به ارائه «گزینه گزارش اضافی» به کاربران برای محتوا، از جمله تبلیغات کرده که آنها معتقدند غیرقانونی است. برای تعیین مشکل، افراد می‌توانند از بین دسته‌هایی مانند سخنان مشوق عداوت و آزار، خودکشی و خودآزاری، اطلاعات نادرست و کلاهبرداری، گزینه موردنظر را انتخاب کنند.
برنامه توسط شرکت مادر چینی یعنی بایت‌دنس (ByteDance)، تیم جدیدی از ناظران و متخصصان حقوقی را برای بررسی ویدئوهای پرچم‌گذاری‌شده توسط کاربران، در کنار سیستم‌های خودکار و تیم‌های نظارتی موجود که قبلا برای شناسایی چنین مطالبی کار می‌کنند، اضافه کرده است. 
کلگ از متا نیز بدون ارائه جزییات بیشتر گفت: ابزارهای موجود فیس‌بوک و اینستاگرام برای گزارش محتوا دسترسی را برای مردم آسان‌تر کرده است.
3. اکنون می‌دانید چرا پست شما حذف شده است
اتحادیه اروپا می‌خواهد پلتفرم‌ها درباره نحوه عملکردشان شفاف‌تر باشند.بنابراین تیک‌تاک می‌گوید که کاربران اروپایی اطلاعات بیشتری «درباره طیف وسیع‌تری از تصمیم‌های تعدیل محتوا» دریافت خواهند کرد. تیک‌تاک اعلام کرد: «به عنوان مثال، اگر تصمیم بگیریم ویدئویی برای توصیه مناسب نیست و حاوی ادعاهای تاییدنشده درباره انتخاباتی است که هنوز در حال اجراست، به کاربران اطلاع خواهیم داد. ما همچنین جزییات بیشتری درباره این تصمیمات به اشتراک خواهیم گذاشت، از جمله اینکه آیا این اقدام توسط فناوری خودکار انجام شده یا خیر و توضیح خواهیم داد چگونه سازندگان محتوا و کسانی که گزارشی را ارائه می‌دهند، می‌توانند به یک تصمیم اعتراض کنند.»
گوگل نیز اعلام کرد که با ارائه اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت محتوا برای خدمات گسترده‌تر از جمله جستجو، نقشه‌ها، خرید و پلی‌استور، دامنه گزارش‌های شفافیت خود را گسترش می‌دهد. البته گوگل جزییات بیشتری ارائه نکرده است.
4. شما می‌توانید محصولات تقلبی را گزارش دهید
قانون خدمات دیجیتال (DSA)، فقط مربوط به نظارت بر محتوا نیست، بلکه هدف آن، متوقف کردن جریان کیف‌های دستی تقلبی گوچی، کفش‌های کتانی نایک، دزدی دریایی و سایر کالاهای نامناسب است. آمازون اعلام کرده یک کانال جدید برای گزارش محصولات و محتوای مشکوک غیرقانونی راه‌اندازی کرده و در حال ارائه اطلاعات عمومی بیشتر درباره بازرگانان شخص ثالث است.
بنا به اعلام این غول خرده‌فروشی آنلاین، این مجموعه «به طور قابل توجهی در جهت مراقبت از فروشگاه‌ در برابر بازیگران بد و  محتوای غیرقانونی و برای ایجاد یک تجربه خرید قابل اعتماد سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما بر اساس این پایه قوی برای انطباق با DSA ساخته شده‌ایم.»
بازار آنلاین مد Zalando نیز در حال راه‌اندازی سیستم‌های پرچم‌گذاری است، اگرچه تهدید ناشی از مجموعه مدیریت‌شده لباس‌ها، کیف‌ها و کفش‌های طراحان را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. این شرکت آلمانی اعلام کرد: «مشتریان فقط محتوای تولیدشده یا نمایش داده‌شده توسط Zalando را می‌بینند. در نتیجه، خطر محتوای غیرقانونی تقریبا صفر است و در اجرای تغییرات قانون خدمات دیجیتال نسبت به بسیاری از شرکت‌های دیگر، در موقعیت بهتری قرار داریم.»
5. فرزندان شما هدف تبلیغات دیجیتالی قرار نمی‌گیرند
بروکسل قصد دارد تبلیغات دیجیتالی که کودکان را به دلیل نگرانی درباره حفظ حریم خصوصی و دستکاری آنها هدف قرار می‌دهند، سرکوب کند. برخی پلتفرم‌ها، پیش از موعد مقرر، حتی فراتر از اتحادیه اروپا، شروع به اعمال مقررات سختگیرانه در این زمینه کرده‌اند.
تیک‌تاک در ماه جولای اعلام کرد که انواع داده‌های مورد استفاده برای نمایش تبلیغات به نوجوانان را محدود می‌کند. کاربران 13 تا 17 ساله در اتحادیه اروپا، به علاوه بریتانیا، سوئیس، ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین، دیگر تبلیغاتی «بر اساس فعالیت‌های خود در تیک‌تاک» یا خارج از آن نمی‌بینند. همین موضوع در ایالات متحده برای افراد 13 تا 15 ساله صدق می‌کند. اسنپ‌چت نیز تبلیغات شخصی و هدفمند را به کاربران زیر 18 سال محدود می‌کند.
متا در فوریه، نشان دادنِ کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام را که 13 تا 17 آگهی دارند، بر اساس فعالیت آنها، مانند دنبال کردن پست اینستاگرام خاص یا صفحات فیس‌بوک متوقف کرد. اکنون، سن و مکان، تنها نقاط داده‌ای هستند و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از آن برای نمایش تبلیغات به نوجوانان استفاده کنند.

نظرات کاربران