شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 805

تاریخ خبر: 1402/07/24

تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها

تبلیغات نیوز- بالاخره انتظارها به پایان رسید و هوش مصنوعی قدرت خود را به رخ عموم کشید! این تازه اول کار است؛ این تنها بخشی از توانایی‌های هوش مصنوعی است که برای مردم عادی کاربری پیدا کرده است. قدرت این پدیده قطعاً بیش از اینهاست، اما اگر بخواهیم همین مقدار را در نظر بگیریم شاهد تاثیرات فراوانی بر بخش‌های مختلف زندگی هستیم.

مصطفی خدایگان در بخشی از یادداشت خود در «عصر ایران» درباره هوش مصنوعی و آینده روزنامه نگاری به تاثیر هوش مصنوعی بر آگهی های تبلیغاتی خصوصا رپرتاژ آگهی ها پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی به‌طور دقیقتر، هدفمندتر و جذاب‌تر تبلیغات خود را بسازند و منتشر کنند. از این‌رو شرکت‌های تبلیغاتی رشد وسیعی خواهند داشت. بنابراین فرصت‌های تبلیغاتی و رپورتاژ آگهی برای مطبوعات کاهش می‌یابد و این امر منجر به کاهش درآمد مطبوعات از تبلیغات و خبرنگاران از گزارش‌های تبلیغاتی خواهد شد.

در مجموع، هوش مصنوعی می‌تواند هم به عنوان یک فرصت و هم یک تهدید برای شغل روزنامه‌نگاری در نظر گرفته شود. به عنوان یک فرصت، هوش مصنوعی می‌تواند به مطبوعات کمک کند تا محتوای جامع‌تر و سریع‌تری به خوانندگان خود ارائه دهند. به عنوان یک تهدید، هوش مصنوعی ممکن است منجر به کاهش شغل روزنامه‌نگاری شود.

با تمام اینها، نمی‌توان گفت هوش مصنوعی کاملاً جایگزین روزنامه‌نگاران خواهد شد. خلاقیت و توانایی تفکر انتقادی انسان‌ها همچنان حرف اول را در حوزه‌ی مطبوعات و تولید محتوا می‌زند. از طرفی، هوش مصنوعی با اینکه می‌تواند به طور خودکار محتوا تولید کند اما این محتوا ممکن است در بسیاری موارد کیفیت پایینی داشته باشد و نتواند توجه خوانندگان را جلب کند. بنابراین اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی منتج به کاهش کیفیت محتوا و سلب اعتماد خوانندگان می‌شود.

با رواج استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قطعاً صنف روزنامه‌نگاری تغییر خواهد کرد اما قدرت تفکر انتقادی و خلاقیت روزنامه‌نگاران –که از زیرمجموعه های «آگاهی» هستند- برای تولید محتوای باکیفیت همچنان ضروری است. هوش مصنوعی تنها قادر به ارائه‌ی یک گزارش خام است و این روزنامه‌نگار است که باید آن گزارش خام را تبدیل به یک محتوای معنادار و سودمند کند.

نظرات کاربران