سعید میرشاهی- چرا ایالات متحده قصد ممنوعیت تیکتاک را دارد؟ تیکتاک، یک برنامه آمریکایی به نام Musical.ly بود اما شرکت فناوری چینی بایتدنس (ByteDance)، آن را در سال 2017 خریداری کرد. در روزهای اولیه قانونگذاری، تیکتاک لحظاتی واقعی را تجربه میکرد. همه مشاهده میکردند مردم از طریق رقصهای ویرالشده و ویدئوهای آشپزی به شهرت میرسند و میدیدند دولت آمریکا چگونه با کشوری دارای محتوایی که توسط یک شرکت فناوری خارجی هدایت میشود، برخورد میکند.
در ژانویه 2019، اندیشکده آمریکایی پترسون متعلق به موسسه اقتصاد بینالملل، پلتفرم رسانههای اجتماعی را بررسی کرد و دریافت این برنامه، توانایی ارسال دادهها را به بایتدنس، شرکت مادر خود در چین دارد. بعدا در سال 2019، سناتورها شامل مارکو روبیو، تام کاتن و چاک شومر از دولت خواستند آن را بررسی کند. در نهایت، روسای جمهوری، دونالد ترامپ و جو بایدن، به دنبال ممنوعیت تیکتاک رفتند.
در فرمان اجرایی ترامپ با اشاره به جمعآوری دادههای تیکتاک و تهدید آن آمده که حزب کمونیست چین به اطلاعات شخصی و اختصاصی آمریکاییها دسترسی پیدا میکند. به گفته ترامپ، نتیجه در اختیار داشتن اطلاعات و ارائه آن به دولت چین، راه را برای این کشور هموار می کند تا مکان کارمندان دولت را ردیابی و جاسوسی کند و پروندههای باجخواهی بسازد.
امیلی بیکر وایت، روزنامهنگار تحقیقی، نمونههای نگرانکنندهای از کارمندان بایتدنس که با فناوری پیشرفته، نظارت روی او و یکی از همکارانش را انجام میدادند، ارائه کرد و نشان داد دادههای ایالات متحده، ظاهرا در این کشور قرنطینه شدهاند ولی از چین قابل دسترس هستند. این موضوعات، عمیقا نگرانکننده است. به قول مارکو روبیو، تیکتاک توسط یک شرکت دستنشانده CCP (حزب کمونیست چین) ساخته شده است.
البته همه کارشناسان درباره میزان دخالت دولت چین موافق نیستند. آنوپام چاندر، استاد حقوق دانشگاه جورج تاون، به NPR میگوید که درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه تیکتاک، دادههای کاربران ایالات متحده را به اشتراک میگذارد یا از آنها برای منافع سیاسی استفاده میکند، شواهد منطقی وجود ندارد. به گفته وی: «هیچ مدرکی، دال بر آن وجود ندارد.»
چاندر توضیح میدهد: «هیچیک از ادعاها در اینجا وجود ندارد؛ حتی ادعاهای داخلی که برخی کارمندان درباره دسترسی افراد در چین مطرح میکنند. این دسترسی توسط دولت چین نیست، بلکه نشانه دسترسی دیگران در ساختار شرکتی بایتدنس به دادههای مربوط به کارمندان تیکتاک و دیگران در ایالات متحده است.»
با این حال، واضح است تیکتاک تسلط آمریکا بر فناوری را تهدید میکند. کافی است به روشهایی که شرکتهای فناوری متعلق به آمریکا از تیکتاک کپی کردهاند، نگاه کنید مانند رقابت برای راههایی به منظور کپی کردن الگوریتم فریبنده For You. برخی قانونگذاران معتقدند تیکتاک به عنوان ابزاری برای حزب کمونیست چین به منظور جاسوسی از آمریکاییها استفاده میشود. علاوه بر این، برخی گروههای فعال مانند ACLU میگویند که ممنوعیت تیکتاک، اصلاح یا تجدیدنظر اولیه را نقض میکند.
• چگونگی ممنوعیت تیکتاک: از ترامپ تا بایدن
رگباری از لوایح برای محدودیت دسترسی تیکتاک به دلیل اشتراکگذاری دادههای ادعایی، در اواخر سال 2019 به میزهای قانونگذاران ایالات متحده هجوم آورد که اکثر آنها فکرنشده، ناکارآمد و در یک کلام، محکوم به فنا بود. ابتدا قانون امنیت ملی و حفاظت از دادههای شخصی توسط سناتور جاش هاولی مطرح شد که بایتدنس را از ارسال اطلاعات شخصی آمریکاییها به چین منع میکرد. او همچنین لایحهای ارائه کرد که بارگذاری تیکتاک را در دستگاههای دولتی ممنوع میکرد؛ پیشنهادی که در نهایت، باقی خواهد ماند.
تا پایان سال 2019، نیروی دریایی ایالات متحده و ارتش ایالات متحده، تیکتاک را در همه دستگاههای دولتی ممنوع کردند. دونالد ترامپ، رئیسجمهوری وقت آمریکا نیز تلاش کرد این برنامه را ممنوع کند. وی در یک فرمان اجرایی، در آگوست 2020 اعلام کرد که تیکتاک، 45 روز فرصت دارد تا به یک شرکت آمریکایی فروخته شود وگرنه ممنوع خواهد شد. تیکتاک در پاسخ دستوری صادر کرد و ممنوعیت، متوقف شد. در همین حال، تیکتاک یک مدیرعامل آمریکایی را به عنوان بخشی از تلاش بیوقفه خود برای فاصله گرفتن از چین معرفی کرد.
سپس دوران بایدن آغاز شد. بایدن در چند ماه اول ریاستجمهوری، تلاشهای ترامپ برای ممنوعیت تیکتاک را کنار گذاشت اما همچنان از دولت خواست تا آن را از نظر تهدیدات امنیتی بررسی کند. در حالی که تلاش ورای آن ممنوعیتها ممکن است تهاجمی به نظر برسد اما تاثیر زیادی، فراتر از اظهارات سیاسی نداشت. هرچند این برنامه در دستگاههای دولتی ممنوع است اما به این معنا نیست که کارمندان دولت نمیتوانند از تیکتاک استفاده کنند. آنها فقط نمیتوانند در تلفنهای کاری خود از این برنامه استفاده نمایند. همچنین مراکز علمی مانند دانشگاه میسیسیپی که این برنامه را در وایفای و دستگاههای سازمانی ممنوع کردهاند، دانشآموزان را مجبور میکنند صرفا از یک اتصال وایفای متفاوت یا برنامه تلفنهمراه خود برای دسترسی به تیکتاک استفاده کنند.
علاوه بر این، حتی موثرترین ممنوعیت قابل تصور به این معناست که بایتدنس نمیتواند در ایالات متحده تجارت کند، به این معنا که اپل و گوگل نمیتوانند این پلتفرم را در پلیاستورهای خود میزبانی کنند، با این حال افراد همچنان میتوانند از ویدئوهای تیکتاک استفاده کنند. بسیار دشوار خواهد بود فردی را در کشور دیگر یا شخصی را در ایالات متحده در استفاده از برنامه تصور کنید اما فرد با یک VPN و کمی هوشمندی، یک ویدئوی تیکتاک را توییت میکند و آمریکاییها آن را به این شکل، تماشا میکنند.
• آیا آمریکا، واقعا تیکتاک را ممنوع میکند؟
علیرغم استدلال نسبتا ضعیف، قانونگذاری نه تنها کند نشده، بلکه جدیتر شده است. فراتر از احکام سراسری برای حذف تیکتاک از دستگاههای دولتی و مسدود کردن استفاده از آن در برخی از سیستمهای وای فای دانشگاه، اکنون لوایحی در مجلس نمایندگان و سنا وجود دارد. هر دوی این لایحهها، اختیاراتی را به قوه مجریه میدهد تا این برنامه را ممنوع کند.
یک گروه دوحزبی از سناتورها، از قانونی به نام محدود کردن ظهور تهدیدات امنیتی که فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خطر میاندازند (RESTRICT) رونمایی کردند. این قانون، به طور موثر به رئیسجمهوری امکان میدهد که علیه هر شرکت فناوری که با چین، کوبا، ایران، کرهشمالی، روسیه و ونزوئلا مرتبط است و به ادعای آنها، «خطر ناروا یا غیرقابل قبول» برای امنیت ملی دارد، اقدام کند.
مایکل مککال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان جمهوریخواه، لایحهHR 1153 را در مجلس معرفی کرد؛ لایحهای که دولت را موظف میکند تیکتاک یا هر برنامه نرمافزاری که امنیت ملی آمریکا را تهدید میکند، ممنوع کند.
شو زی چو، مدیرعامل تیکتاک، قرار است در برابر کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان حاضر شود و ممکن است برخی از ابهامات مربوط به حریم خصوصی دادهها را روشن کند. ایالات متحده قصد دارد تیکتاک را به دلایل سیاسی ممنوع کند اما این موضوع را با یک صفحه روشن از نگرانیهای حفظ حریم خصوصی میپوشاند. احتمالا این اتفاق، نخواهد افتاد.
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران