شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 810

تاریخ خبر: 1402/08/05

رکوردشکنی بیش از 1 تریلیون دلاری هزینه تبلیغات در جهان

خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکت‌های برتر، رسانه‌های اجتماعی و خرده‌فروشی، تلویزیون‌های اینترنتی و موتورهای جستجو

تبلیغات نیوز- با توجه به برگزاری نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در ایران (آذرماه 1402)، آگاهی از هزینه‌ها و گردش مالی تبلیغات در دنیا، با وجود تفاوت‌های موجود بین ایران و کشورهای جهان، حائز اهمیت است؛ به‌ویژه آنکه اکنون رسانه‌های اجتماعی، خرده‌فروشی و تبلیغات اینترنتی، سهم بازار ارزشمندی کسب کرده‌اند و این موضوع به دلیل رشد این رسانه‌ها در ایران نیز صدق می‌کند.

مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی (WARC) می‌گوید که هزینه‌های تبلیغات جهانی برای اولین بار به بالای یک تریلیون دلار رسیده است. انتظار نمی‌رود نگرانی‌های اقتصادی کلان طولانی‌مدت، هزینه‌های تبلیغاتی را در سال 2024 کاهش دهد. در این میان، خدمات مالی و سپس خدمات فناوری و الکترونیک، سریع‌ترین رشد را در حوزه تبلیغات خواهند داشت.

  • خلاصه:

بر اساس چشم‌انداز هزینه تبلیغات جهانی WARC در سال‌های 2023 و 2024، هزینه‌های تبلیغات جهانی در سال 2023 به میزان 4.4 درصد و در سال  2024 به میزان 8.2 درصد دیگر رشد خواهد کرد و برای اولین بار، کل هزینه‌ها را به بیش از 1 تریلیون دلار خواهد رساند. این رشد توسط رسانه‌های اجتماعی، خرده‌فروشی و تلویزیون‌های اینترنتی رهبری خواهد شد.

پنج شرکت علی‌بابا (Alibaba)، آلفابت (Alphabet)، آمازون (Amazon)، صرافی بایت‌دنس (ByteDance) و مت (Met)، حدود 50.7 درصدِ هزینه های جهانی را در سال 2023 و 51.9 درصد را در سال 2024 جذب خواهند کرد. انتظار می‌رود درآمد تبلیغات آنها در سال 2023، حدود 9.1 درصد و در سال 2024 تا 10.7 درصد افزایش یابد، در حالی که بقیه صنعت راکد است.

با پیگیری انتخابات ریاست جمهوری آتی و رویدادهای ورزشی جذاب مانند المپیک، ایالات متحده تقریبا یک سوم از کل هزینه تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهد که با افزایش 2.2 درصدی به 303.6 میلیارد دلار در سال 2023 و 7.6 درصد به 326.7 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید.

  • پیش‌بینی:

طبق اعلام WARC، در میان تلاقی رویدادهای جلب توجه، از جمله انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، المپیک و مسابقات یورو مردان یوفا، دغدغه‌های اقتصادی کلان طولانی‌مدت، نمی‌توانند هزینه های تبلیغات را در سال 2024 متوقف کنند. همچنین این موضوع را با بهبود شرایط تجاری، به‌ویژه در چین ترکیب کنید. این صنعت می تواند برای چند سال رکوردشکنی آماده شود.

جیمز مک‌دونالد می‌گوید: «نرخ‌های بهره بالا، تورم مارپیچ، درگیری‌های نظامی و بلایای طبیعی در 12 ماه گذشته، یک کوکتل تلخ ایجاد کرده‌اند اما آخرین فصل درآمد نشان می‌دهد بازار تبلیغات در برابر این آشفتگی مقاومت کرده و اکنون به گوشه‌ امن تبدیل شده است.» 
رسانه‌های اجتماعی
پیش‌بینی WARC نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی 227.2 میلیارد دلار از هزینه‌های تبلیغاتی در سال 2024 را به خود اختصاص می‌دهند که بیش از یک پنجم (21.8 درصد) از کل هزینه‌هاست. متا که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ است و تقریبا دو سوم بازار رسانه‌های اجتماعی را کنترل می‌کند، می‌تواند انتظار داشته باشد که بیش از 146 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته باشد و پس از آن، مالک تیک‌تاک و بایت دنس، کمتر از 40 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی، معادل 17.6 درصد سهم دارد.

رسانه‌های خرده‌فروشی
به طور مشابه، رسانه‌های خرده‌‌فروشی به گسترش خود ادامه می‌دهند و انتظار می‌رود هزینه‌های کانال‌های اجتماعی 10.2 درصد در سال 2023 و 10.5 درصد در سال 2024 افزایش یابد. جای تعجب نیست که انتظار می‌رود آمازون بر این کانال تسلط داشته باشد و 37.2 درصد از کل هزینه‌های رسانه‌های خرده‌فروشی (حدود 52.7 میلیارد دلار) را به خود اختصاص دهد. در همین حال، علی‌بابا جایگاه خود را در بازار رقابتی فزاینده چین از دست خواهد داد که این امر شامل Pindoudou (14.4 درصد از هزینه‌های رسانه‌های خرده‌فروشی جهانی در سال 2024)، JD.com (9.9 درصد) و Meitaun (3.7 درصد) می‌شود.
تلویزیون‌های اینترنتی 
انتظار می‌رود تلویزیون متصل (CTV) در سال 2024، رشد 11.4 درصدی و در سال 2024 رشد 12.1 درصدی داشته باشد و در مجموع به 33 میلیارد دلار برسد. در حالی که این تنها 3.2 درصد از کل هزینه‌هاست و 16.2 درصد از هزینه‌های CTV و تلویزیون خطی را تشکیل می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد صاحبان رسانه‌های تلویزیونی خطی و متصل به جای گرفتن سهم از کانال‌های دیگر، برای بودجه تلویزیون های موجود با یکدیگر رقابت می‌کنند. در نتیجه، مخارج تلویزیون خطی در سال 2023 حدود 5.4 درصد کاهش می‌یابد. البته رویدادهای سیاسی و ورزشی این گروه را تقویت می‌کنند تا در سال 2024 رشد 3.5 درصدی داشته باشد. 
موتورهای جستجو
موتورهای جستجو همچنان دومین کانال تبلیغاتی بزرگ خواهد بود که به 229.2 میلیارد دلار در سال 2024، معادل 22 درصد از کل هزینه‌های تبلیغاتی افزایش می‌یابد. علی‌رغم نشانه‌هایی مبنی بر از دست دادن جایگاه خود، گوگل 83.1 درصد از بازار جستجو را در سال 2024 در اختیار دارد که معادل 190.5 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی است. بایدو در چین، شاهد کاهش سهم به 6.5 درصد خواهد بود، در حالی که سهم بینگ از بازار جستجو به حدود 6 درصد می‌رسد.

  • رتبه‌بندی محصولات و خدمات

در میان این دسته‌بندی‌ها، خدمات مالی با 11.5 درصد افزایش، سریع‌ترین بخش رشد را خواهد داشت و پس از آن فناوری و الکترونیک (+11.3 درصد) و داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی (+11 درصد) قرار دارند. دسته‌های CPG - از جمله مواد غذایی، خانگی و خانگی، نیکوتین و نوشابه‌ها - با تمرکز بیشتر بر پلتفرم‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی، تا سال 2024 رشد خواهند کرد. 
گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات، به مدت چهار روز (13 تا 16 آذرماه 1402)، از ساعت 8 تا 15 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به همت شرکت آوین‌افراز برگزار می‌شود.

لینک کوتاه خبر: 

  B2n.ir/x21042

نظرات کاربران