تبلیغات نیوز- آسیه فروردین: واتساپ در سال 2009 توسط برایان اکتون و جان کوم به عنوان جایگزین سرویس پیامک گرانقیمت تاسیس شد. این برنامه به کاربران اجازه میدهد دفترچه تماس خود را آپلود کنند و به هر کس برنامه را نصب کرده، بدون هیچ هزینهای پیام ارسال نمایند. این برنامه برای آیفونها، اندرویدها و رایانههای رومیزی در دسترس است. اکنون پرسش این است که اگر استفاده از آن رایگان است، واتساپ چگونه درآمدزایی میکند؟
متا (فیسبوک سابق)، واتساپ را در فوریه 2014، به قیمت 19 میلیارد دلار خرید. طبق فرم 10-Q-در سال 2014، طی 9 ماه قبل از 30 سپتامبر 2014، واتساپ درآمدی معادل 1.29 میلیون دلار داشت.
در سال 2018، جان کوم، از بنیانگذاران واتساپ و مدیر فیسبوک، خروج خود را از فیسبوک اعلام کرد. گزارشهای رسانهای حاکی است کوم پس از اختلافنظر با شرکت درباره استفاده از دادههای کاربران برای اجازه دادن تبلیغات در واتساپ، تصمیم به ترک آن گرفت. کوم با برایان اکتون، همبنیانگذار خود، مدتها از طرفداران حفظ حریم خصوصی کاربران واتساپ بوده است.
در مارس 2022، واتساپ بیش از دو میلیارد کاربر در 180 کشور جهان داشت و پس از اپلیکیشن همنام، دومین سرمایه بزرگ شرکت متا پلتفرم بود و از اینستاگرام و فیسبوک مسنجر، به عنوان سومین و چهارمین دارایی بزرگ پیشی گرفت.
• یک دلار در یک زمان و فراتر از آن
پاسخ کوتاه در هر بار، 1 دلار بود. در برخی کشورها نیز هزینه دانلود این برنامه، حدود 1 دلار بود. در برخی دیگر، سال اول رایگان بود اما از سال بعد، 1 دلار هزینه داشت. به عبارت دیگر، واتساپ یک مدل اشتراک داشت که در هنگام اوج این مدل، دارای حدود 700 میلیون کاربر در سراسر جهان بود. بنابراین در آن زمان، درآمد سالانه را میتوان 700 میلیون دلار تخمین زد.
در ژانویه 2016، فیسبوک در پرونده 10-Q فاش کرد از آنجا که واتساپ به روش بسیار محدود درآمدزایی میکند، ممکن است در درازمدت، درآمد معناداری نداشته باشد، لذا استراتژی تغییر خواهد کرد. اندکی پس از آن، واتساپ از طریق یک پست وبلاگی اعلام کرد که دوران اشتراک به پایان رسیده و از این پس، استفاده از این اپلیکیشن پیامرسان، رایگان است.
با این حال، هنوز هیچ تبلیغی در این پیامرسان وجود ندارد. این شرکت در آن زمان نوشت: «از امسال، ابزارهایی را آزمایش خواهیم کرد که به شما امکان میدهد از واتساپ برای برقراری ارتباط با کسبوکارها و سازمانهایی که میخواهید درباره آنها بیشتر بدانید، استفاده کنید.» هدف این است که مردم از طریق این برنامه، مستقیما با بانکها، خطوط هوایی و... ارتباط برقرار کنند، در حالی که کسبوکارها، صورتحسابهایی را که قبلا از طریق اشتراک پرداخت کردهاند، دریافت میکنند.
اگرچه صورتهای مالی واتساپ عمومی نیست (متا درآمد خود را بر اساس شرکت تفکیک نمیکند) اما فوربس، درآمد احتمالی این مجموعه را تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، بین ۲۷ تا ۲۹ میلیارد دلار تخمین زد. از مارس ۲۰۲۲، واتساپ بیش از دو میلیارد کاربر داشت. در این رابطه، WhatsApp Business، پلتفرم تجاری واتساپ، ابزارهای زیادی برای کسبوکارها فراهم میکند تا به اطلاعات ژرف شرکتها و اندازهگیری معیارها دسترسی داشته باشند و آن را به ابزار جذاب برای مشاغل تبدیل مینماید.
• تمرکز بر رشد
واتساپ در سطح جهانی، محبوب است. سه کشور برتر در این حوزه عبارتند از: هند با 390 میلیون کاربر، برزیل با 108 میلیون کاربر و ایالات متحده با 75 میلیون کاربر. با اجرای برنامههای پیامکی، رشد آن تصاعدی است. هنگامی که یک نفر در یک گروه اجتماعی، این برنامه را دانلود و از آن استفاده میکند، بسیاری از کاربران جدید نیز برنامه را دانلود میکنند تا با شخص اصلی ارتباط برقرار کنند. کاربران جدید، سپس اعضای گروههای اجتماعی دیگر را تشویق میکنند تا از آن استفاده نمایند. با افزایش نفوذ بازار، این برنامه ضرورت پیدا کرده و پایگاه کاربران نیز رشد میکند.
• آیا موضوع، واقعا درباره پول است؟
فعالان صنعت حدس میزنند بخشی از منطق پشت خرید واتساپ، دسترسی متا به دادههای رفتاری و اطلاعات شخصی کاربران بوده است. متا با دادههای اشتراکگذاری موقعیت مکانی 100 میلیارد پیام ارسالشده در روز و دسترسی به فهرست مخاطبین کاربران، به اطلاعات شخصی زیادی دست پیدا میکند که همگی آنها در سرورهای خودش، آپلود و ذخیره شدهاند. این در حالی است که مارک زاکربرگ، قبلا قول داده بود از این دادهها برای بهبود هدفگذاری مصرفکننده در تبلیغات متا استفاده نمیکند، مگر اینکه کاربر، تنظیمات را تغییر دهد تا اطلاعات را با متا به اشتراک نگذارد.
• چالش رمزگذاری انتها به انتها
پس از اینکه مشخص شد تروریستها از اپلیکیشنها برای برقراری ارتباط، قبل و حین حملات استفاده میکنند، واتساپ و سایر ارائهدهندگان پیامرسانها (مانند اپل)، با دولتهای سراسر جهان در تماس بودهاند.
دولتها و سازمانهای ضدتروریسم از شرکتهای پشتیبان این برنامهها میخواستند کلید رمزگذاری را اشتراکگذاری کنند تا به پیامهای ارسالشده و دریافتشده توسط تروریستها دسترسی پیدا نمایند. با این حال، شرکتها از این کار خودداری کردند. این امر، منجر به استفاده از رمزگذاری سرتاسری واتسآپ شد که مانع دسترسی دیگران به جز فرستنده و گیرنده، حتی خود واتساپ به دادههای اشتراکگذاریشده میشود.
• واتساپ چند کاربر دارد؟
طبق برآوردهای صنعت، واتساپ تا سال 2022 بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان داشته است.
• آیا واتساپ، واقعا امن و خصوصی است؟
بله، پیامهای واتساپ، از جمله متن، تصاویر و سایر رسانهها، از طریق رمزگذاری سرتاسری ایمن میشوند. این امر بدین معناست که آنها را نمیتوان در حین انتقال، رهگیری کرد یا خواند.
• آیا واتساپ درآمدزایی میکند؟
بله، واتساپ در سال 2021، برای شرکت مادر خود، متا (فیسبوک سابق)، بیش از 8.7 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد.
"کسبنو"؛ کمیپن تبلیغاتی جذاب بانک تجارت از پشتیبانی مالی فروشگاههای تندمصرف
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
نظرات کاربران