شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 796

تاریخ خبر: 1402/04/29

راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاه‌های صنعتی (رپرتاژ آگهی)

آسیه فروردین- هرگاه درباره نظافت صحبت می‌شود، معمولا درون ساختمان‌ها اعم از آپارتمان‌ها، مراکز تجاری، صنعتی، آموزشی و... به ذهن می‌رسد. با این حال، همزمان با تمرکز بر تمیزی محیط داخلی، نظافت محوطه بیرونی یا فضای باز، بسیار مهم است. افراد مختلف از جمله مهمانان، شرکای تجاری، مشتریان و ارباب رجوع، قبل از ورود به اماکن مسکونی، اداری، صنعتی و تجاری، ابتدا محوطه بیرونی را مشاهده و از آن عبور می‌کنند و در صورت آلودگی، چه‌بسا قید حضور را بزنند یا چنانچه ناچار به ورود به آن مکان باشند، خاطره ناخوشایندی از نمای بیرونی ساختمان در ذهن‌شان‌ ترسیم می‌شود.  
 

 

 

 

  نظافت محوطه بیرونی به چه معناست؟
محوطه بیرونی به معنای هر مکانی است که داخل یک ساختار کاملا محصور و ایمنِ داخلی نباشد. نظافت محوطه‌ بیرونی به معنای استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پیشرفته برای تمیزی سطوح، کف و سازه‌ها در فضای باز، نطافت محوطه‌های وسیع و بزرگ صنعتی، تجاری، اداری، آموزشی و نیز معابر، پیاده‌روها، پاسیوها، ساختمان‌ها و محیط اطراف است.  
نظافت محوطه‌های بیرونی با توجه به نیاز افراد، نوع صنعت و ماهیت آن، ممکن است روزانه، هفتگی، دو هفته‌ یک‌بار، ماهانه یا حتی در فواصل زمانی بیشتر صورت گیرد اما برای محیط‌های پرتردد، اغلب نظافت روزانه نیاز است.
نظافت محوطه با تجهیزات نظافت صنعتی  
نظافت محوطه بیرونی، نه تنها یک ضرورت، بلکه یک پیش‌نیاز است. قطعا هیچ‌کس دوست ندارد با آلودگی‌های محیطی اعم از زباله‌های خشک، تر،گردوغبار و مانند آن، از دیگران استقبال یا آنها را بدرقه کند. دستگاه‌های نظافت مکانیزه برای محوطه‌های بیرونی، فراتر از شیوه‌های سنتی، کیفیت بالایی دارند و به نیازها و دغدغه‌های صنعت پاسخ می‌دهند. در اینجا، پنج راهکار اساسی برای نظافت محیط بیرونی و محوطه‌های وسیع ارائه شده است:
راهکار اول: استفاده از دستگاه‌‌های نظافت صنعتی  
دستگاه‌های نظافت صنعتی محوطه بیرونی، ماشین‌آلات پیشرفته، تخصصی و مکانیزه‌ای هستند که برای شستشو، ضدعفونی، از بین بردن گردوغبار، روغن، لکه‌، زنگ‌بری و سایر آلودگی‌های مضر از سطح قطعات، فلزات،‌ محصولات و کفپوش‌های مختلف در فضای باز به کار می‌روند.  
هرچند ویژگی‌های مشترک این دستگاه‌ها، نظافت با بهترین کیفیت، در کمترین زمان ممکن، با مناسب‌ترین هزینه است اما هرکدام از آنها، کاربردهای خاص خود را دارند. در این رابطه، سوییپر صنعتی یا جاروی خیابانی، اسکرابر یا زمین‌شوی صنعتی و واترجت یا شوینده پرفشار، از جمله دستگاه‌های نظافت صنعتی موثر برای فضاهای مختلف، از جمله محوطه‌های بیرونی هستند.
راهکار دوم: بهره‌مندی از مزیت‌ها و کاربردهای تجهیزات نظافتی
پاکیزگی مستمر فضای باز با استفاده از دستگاه‌های نظافت صنعتی، مزایای بسیار زیادی دارند. تجهیزات نظافت صنعتی، جایگزین نیروی انسانی متعدد است. در سیستم سنتی، نظافت به صورت دستی با وسایل سنتی انجام می‌شود اما این کار، به دلیل وسعت زیاد محوطه بیرونی، متغیر بودن شرایط اقلیمی و تردد افراد در فضای باز، موجب اتلاف وقت، هزینه، منابع انسانی و کاهش کیفیت نظافت می‌شود. مهم‌ترین مزایای دستگاه‌های نظافتی در محوطه بیرونی عبارتند از:
    افزایش ایمنی و بهداشت
    افزایش عمر روسازی‌ها، سطوح و کفپوش‌ها
    مدیریت زمان و جلوگیری از اتلاف وقت  
    کاهش هزینه نیروی انسانی
    دوام نظافت و ماندگاری
    مصرف پایین انرژی
    سازگاری با محیط‌زیست  
 
راهکار سوم: سوییپر صنعتی، ابزار کارآمد برای نظافت محیط بیرونی
سوییپر صنعتی که جاروی خیابانی یا شهری نیز نامیده می‌شود، دستگاهی ایده‌آل برای جمع‌آوری آلودگی سطح زمین، گردوغبار، زباله‌های خشک‌ و برگ درختان در فضای باز و محوطه‌های وسیع است. این ابزار مکانیزه نظافت صنعتی، شامل برس مرکزی استوانه‌ای و دو برس دیسکی جانبی است که یکی از آنها به صورت اختیاری برای نوسان برس‌های کناری، به سمت داخل نصب می‌شود تا زباله‌ها را به بخش میانی هدایت کند. سوییپر صنعتی خوردویی توسط کاربر هدایت شده و در مسیر حرکت از طریق برس‌ها، آلودگی‌ها را جمع‌آوری می‌کند.
نظافت کارآمد، رضایت کارکنان و تعمیر و نگداری مقرون‌به‌صرفه از مزایای این جاروی صنعتی است. سوییپر زمان را به شدت کاهش و کارایی را نسبت به شیوه‌های سنتی، تقریبا 100 درصد افزایش می‌دهد. با جاروی صنعتی، کار با کف‌شوی صنعتی، نیز خستگی کمتر و بهره‌ور بیشتری به دنبال دارد، زیرا نیاز به تلاش زیادتر هنگام نظافت نیست. سوییپر صنعتی از نظر زمان و نیروی انسانی نیز مقرون‌به‌صرفه است زیرا برای استفاده طولانی‌مدت و چندین‌ساله کاربرد دارد و بادوام است اما جاروهای معمولی فقط چند ماه دوام می‌آورند.
راهکار چهارم: واترجت صنعتی، شوینده پرفشار برای نظافت محوطه‌های وسیع
محوطه بیرونی همواره در معرض انواع آلاینده‌هایی است که از بین بردن آنها با سوییپر صنعتی میسر نیست و نیازمند شوینده‌های فشار قوی است. واترجت صنعتی که به آن کارواش صنعتی، جت‌واش و واشر فشار قوی نیز گفته می‌شود؛ یک دستگاه نظافتی مکانیزه است که با جریان پرفشار آب به تنهایی یا همراه با مواد شوینده، آلودگی‌ محوطه‌های بیرونی و وسیع را از بین می‌برد و در صورت فشار آب بیشتر، حتی قادر است فلزات و سنگ را برش دهد.  
از آنجا که فشار آب واترجت، تقریبا 30 برابر کارواش‌های ویژه شستشوی ماشین است.، لذا برای شستن نمای بیرونی ساختمان یا سطوح و کف محوطه بیرونی خصوصا نظافت آلایندگی‌های سخت که چسبندگی بیشتری دارند، کاربرد دارد. روش کار واترجت به این صورت است که آب با عبور از فیلتر، وارد پمپ وارد می‌شود و پمپ از طریق موتور (الکتریکی یا دیزلی)، با افزایش قابل تنظیم فشار آب، از دریچه خروجی به سمت شیلنگ فشار قوی هدایت می‌شود. دیوارهای بیرونی، جاده‌ها، نرده‌ها،، راهروها، سایبان‌ها و حیاط یک ساختمان را می‌توان با استفاده از واترجت صنعتی نظافت کرد و خاک، گل‌ولای و آلودگی آنها را از بین برد.  
راهکار پنجم: اسکرابر صنعتی، شستشو و خشک کردن همزمان محوطه بیرونی
سطوح و کف محوطه‌های بیرونی برای درخشندگی، به یک دوستدار پاکیزگی نیاز دارند. اسکرابر صنعتی یا زمین‌شوی یا کف‌شوی صنعتی، به عنوان بک دستگاه نظافت مکانیزه کارآمد و موثر، جایگزین سطل‌های سنتی برای جمع‌آوری زباله و آلودگی شده است. شستشو و خشک کردن همزمان از قابلیت‌های اسکرابر صنعتی است که برای محوطه‌های بیرونی خصوصا مکان‌های که تردد در آنها بالاست و بعد از شستشو نیازمند خشک شدن سریع است، قابلیت ویژه دارد.
اسکرابر از طریق برس‌های دستگاه، برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های پراکنده در محوطه بیرونی، بسیار موثر است، زیرا در بسیاری از مراکز اداری، تجاری و صنعتی، تردد افراد از داخل به خارج و بالعکس، موجب انتقال آلودگی می‌شود، ضمن اینکه فضای باز و آزاد، به انتشار آلودگی روی سطح زمین می‌انجامد. انواع اسکرابرها را از نظر منبع تغذیه می‌توان به برقی و باتری‌دار تقسیم کرد. در محوطه‌های بیرونی و وسیع به خاطر در دسترس نبودن پریز برق، اسکرابر باتری‌دار مناسب است اما در فضاهای داخلی هر دو اسکرابر برقی و باتری‌دار قابل استفاده‌اند.  
نحوه انتخاب دستگاه نظافتی برای محوطه بیرونی
بعد از برشمردن راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه، این سوال مطرح می‌شود که کدام دستگاه نظافتی برای فضای باز و محیط‌های وسیع بهتر است؟  
در پاسخ باید گفت انتخاب دستگاه نظافتی مکانیزه برای رفع آلودگی، گردوغبار و زباله‌های مختلف، بستگی به نوع آلودگی و فضای مسقف یا باز دارد. برای آلودگی‌های خشک مانند سنگریزه، شن، خاک، ظروف پلاستیکی و مانند آن، سوییپر صنعتی مناسب است. برای زباله‌های سطوح و کف زمین که درشت نیست و نیازمند شستشو است، اسکرابر صنعتی پیشنهاد می‌شود. چنانچه رفع آلایندگی‌های سخت، عمیق و چسبنده در محیط مدنظر باشد، واترجت صنعتی، یک دستگاه کارآمد برای نظافت است. همچنین برای محوطه‌های وسیع و فضاهای بیرونی، دستگاه‌های بزرگ و سرنشین‌دار مانند اسکرابر و سوییپر خودرویی کارآیی بیشتری دارد.
سوالات متداول:
سوال 1. برای نظافت محوطه‌های بیرونی، کدام دستگاه‌های نظافتی کاربرد دارند؟
سوییپر صنعتی، اسکرابر صنعتی و واترجت صنعتی، از کارآمدترین و موثرترین تجهیزات مکانیزه نظافتی هستند.
سوال2. نحوه انتخاب تجهیزات نظافتی برای محیط‌های وسیع چگونه است؟
این امر بستگی به نوع آلودگی و فضای مسقف یا باز دارد. برای محوطه‌های وسیع بیرونی، دستگاه‌های بزرگ اسکرابر و سوییپر، از نوع سرنشین‌دار یا خودرویی کاربرد دارند.
سوال 3. مزایای استفاده از دستگاه‌های نظافتی برای محوطه‌های بیرونی کدام است؟
افزایش ایمنی و بهداشت محیط، افزایش عمر روسازی‌ها، سطوح و کف، مدیریت زمان، کاهش هزینه نیروی انسانی، نظافت مستمر و بادوام، مصرف پایین انرژی و سازگاری با محیط‌زیست.  
 
 

 

نظرات کاربران