سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 678

تاریخ خبر: 1398/11/26

پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها

در حالی که گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی است، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند.

به گزارش تبلیغات نیوز، اردیبهشت ماه امسال مطالبی مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم خانگی کره‌ای از ایران منتشر شد،‌ اما یک مقام مسئول در این شرکتها آن را تکذیب کرد. البته چند روز بعد مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام کرد که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. اما حالا گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها است. البته این همه ماجرا نیست!

ایسنا در این باره نوشت: در این رابطه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند، به ایسنا گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ندادند.

وی افزود: طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: برندهای کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.

غزنوی در ادامه از سرمایه‌گذاری برای تولید لوازم خانگی "کیفی" به اندازه دو برابر نیاز داخلی خبر داد و گفت: مسئله اصلی این است که حل مشکلات تولیدکنندگان در برگزاری جلسات و گفت‌وگو خلاصه شده و حمایت اساسی در این بخش وجود ندارد.

البته تیرماه امسال هم رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نسبت به بدعهدی کره‌ای‌ها در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی در ایران گلایه کرده بود.

تکذیب صفر شدن تولیدات دو برند معروف کره ای

اردیبهشت ماه امسال، حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به انتشار خبری مبنی بر صفر شدن تولید سامسونگ و ال‌جی در ایران و قطع همکاری دو برند معروف سامسونگ و ال‌جی با ایران با تکذیب این خبر اظهار کرد: چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد و قطع شدن همکاری این شرکت‌ها با ایران به هیچ وجه درست نیست.

 

معرفی جایگزین های ال جی و سامسونگ

همچنین سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران، 28 آبان ماه امسال در گفت و گو با ایرنا گفته بود: با خروج شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای، نشان‌های ایرانی «سام» و «جی پلاس» جایگزین برندهای سامسونگ و ال‌جی می‌شوند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان که خروج بسیاری شرکت‌های بزرگ از جمله ال‌جی و سامسونگ کره‌جنوبی از بازار لوازم خانگی کشورمان را به دنبال داشت، تولیدکنندگان ایرانی این شرکت‌ها، تصمیم به جایگزینی محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود شدند.

به گفته این مقام صنفی، پس از رایزنی‌های فراوان در نهایت مسئولان شرکت سام با یک شرکت چینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به توافق رسیدند که شرکت یاد شده قطعات و مواد اولیه شرکت‌های بزرگ اروپایی را تامین می‌کند و محصولات جدید این شرکت با نام ایرانی «سام» به‌تدریج وارد بازار خواهد شد.

وی بیان داشت:‌ همچنین تولیدکنندگان ال‌جی در ایران، اکنون با شرکتی چینی به توافق رسیده‌اند که تامین‌کننده مواد اولیه و تجهیزات درجه یک برای شرکت‌های صاحب نام اروپایی است و محصولات جدید این شرکت با همین کیفیت با نام «جی‌ پلاس» وارد بازار خواهد شد.

میری تاکید کرد:‌ به این ترتیب، تولید محصولات جدید یادشده با گارانتی‌های «سام‌سرویس» ‌و «گلدایران» تداوم خواهد داشت و مردم همچون گذشته کیفیت بسیار خوبی را از تولیدات آنها شاهد خواهند بود.

برند سام ابتدا در محصولاتی همچون سیستم‌های صوتی و تصویری و سپس با وقفه‌ای کوتاه محصولات شوینده و برودتی تولید و وارد بازار خواهد شد.

در ارتباط به برند «جی پلاس» نیز، تعداد محدودی تامین‌کننده پنل در جهان وجود دارد که همکاری با آن شرکت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابر این کیفیت تولید تلویزیون جی‌پلاس همچون گذشته که تحت برند ال‌جی تولید می‌شد، حفظ خواهد شد.

اکنون تلویزیون جی‌پلاس در سیرجان تولید می شود و کارخانه دیگر تلویزیون‌ سازی در قزوین در حال آماده‌سازی و تجهیز است و پس از آن طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت از جمله لباسشویی، ظرفشویی، مانیتور، اسمارت‌بُردها و حتی گوشی تلفن‌همراه، با همکاری تامین‌کنندگان صاحب فناوری خارجی در دستور کار است.

نظرات کاربران