سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 724

تاریخ خبر: 1400/01/07

بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها

نگاهی به شبکه "دارک وب" که بعضی معاملات غیرقانونی در آن جریان دارد نشان می‌دهد بازار سیاه واکسن‌های مختلف کرونا در آن گسترش یافته و گواهینامه‌های جعلی تست منفی کرونا هم در آن به فروش می‌رسد.
 

به گزاری تبلیغات نیوز، انتخاب به نقل از بی بی سی نوشت: بررسی‌ کارشناسان سایبری نشان می‌دهد پس از همه‌گیری کرونا تبلیغات محصولات مربوط به این بیماری در شبکه پنهان اینترنت "بشدت افزایش یافته" است.

اینترنت پنهان یا "دارک‌ وب" شبکه‌ای است که از اینترنت برای ارتباط استفاده می‌کند اما ورود به آن به نرم‌افزارهای یا دسترسی‌های خاص نیاز دارد و فعالیت در آن بدون نام و ونشان و بدون بر جای گذاشتن ردی انجام می‌شود. در "دارک نت" عموما سایت‌ها "آی‌پی" مخفی دارند و خرید و فروش اقلامی غیرمجاز مانند اسلحه، مواد مخدر و بدافزارها در آن در جریان است.

بر اساس تحقیق جو تایدی خبرنگار فضای سایبری بی‌بی‌سی، قیمت واکسن‌های مختلفی که در این شبکه فروخته می‌شود از ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار متغیر است؛ این واکسن‌ها شامل آکسفورد/آسترازنکای بریتانیا و سوئد، اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین و جانسون و جانسون آمریکا است. 

در "دارک وب" همچنین جواب جعلی آزمایش منفی کرونا را فروشندگانی با هویت مخفی به قیمت حدود ۱۵۰ دلار می‌فروشند.

بعضی پژوهشگران سایبری گردهمایی‌های مجازی را از ماه ژانویه زیر نظر گرفتند، یعنی از زمانی که اولین آگهی‌های فروش واکسن در این شبکه مخفی اعلام شد.

آنها می‌گویند تعداد این آگهی‌ها از ابتدای سال میلادی سه برابر شده و به ۱۲۰۰ مورد رسیده است.

این فروشندگان عمدتا در آمریکا، بریتانیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و روسیه هستند.

ارقامی که برای فروش این واکسن‌ها اعلام شده متفاوت است؛ ارزانترین قیمت مربوط به واکسن آکسفورد/استرازنکا است که نرخ آن ۵۰۰ دلار اعلام شده است.

گرانترین واکسن هم سینوفارم چین است که قیمت هر دُز آن ۷۵۰ دلار اعلام شده؛ نرخ دو واکسن جانسون و جانسون و اسپوتنیک هم ۶۰۰ دلار اعلام شده است.

بعضی از این فروشندگان می‌گویند این واکسن‌ها را حتی یک روزه هم تحویل می‌دهند.

در آگهی یکی از فروشندگان آمده: "ما گواهی تست منفی کرونا برای مسافران خارجی، استخدام شغلی و ... صادر می‌کنیم. اگر دو گواهی از ما بخرید گواهی سوم رایگان خواهد بود."

بعضی از شرکت‌های مسافرتی، مسافران را ملزم به ارائه مدارک واکسیناسیون کرده‌اند و بازار سیاه این گواهی‌ها، که به "گذرنامه واکسیناسیون" معروف شده، در "دارک وب" هم رونق یافته است.

در کشورهایی نظیر بریتانیا این گذرنامه‌ها ممکن است به عنوان مجوزی برای ورود به اماکن شلوغ مانند ورزشگاه‌ها و میخانه‌ها استفاده شود.

در اروپا هم برنامه‌ای برای گواهی دیجیتال واکسیناسیون اعلام شده است که کسانی که واکسن زده‌اند، بتازگی از کرونا بهبود یافته‌اند یا نتیجه تست آنها منفی است با ارائه این گواهی اجازه ورود به کشورهای اتحادیه اروپا را خواهند داشت.

از همین رو تعجب‌آور نیست که گواهی‌های جعلی سلامت در شبکه مخفی اینترنت به فروش برسد.

بعضی از بازرسان دریافته‌اند که پرداخت ۱۵۰ دلار برای یک کارت جعلی واکسیناسیون با بیت‌کوین انجام شده که ردیابی فروشنده آن آسان نیست.

در یک مورد فروشنده‌ای به یک تیم بازرسی که خود را به عنوان مشتری جا زده بود گفته بود: "نگران نباشید، این شغل ماست...ما برای بسیاری دیگر این کار را انجام داده‌ایم و مشکلی نیست."

این فروشنده از مشتری مشخصات و تاریخ مورد نظر دریافت واکسن را نیز پرسیده بود.

نظرات کاربران