سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 646

تاریخ خبر: 1398/10/26

معافیت مالیاتی تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات منتظر تصمیم مجلس

بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، فرش دستباف و صنایع‌دستی تولید داخل از مالیات معاف هستند و معافیت مالیاتی حوزه‌هایی چون تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات، خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه­‌کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلم­برداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال و خدمات اقامتی هتل­‌های سه ستاره و پائین­‌تر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط، برای بررسی دوباره، به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده می‌شود.

به گزارش تبلیغات نیوز، در شرایطی که آذر ماه امسال اعلام شده بود، طبق دستور رییس سازمان برنامه و بودجه، تمامی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال آینده مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی می‌شوند، با انتقاد از این تصمیم همه‌گیر، برخی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، برای بررسی مجدد درخصوص معافیت مالیاتی، به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده می‌شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه (۲۴ دی ماه)، طی مصوبه‌ای موارد معافیت از پرداخت مالیات و عوارض را برای برخی کالاها و خدمات تعیین کردند که البته بخشی از این معافیت‌ها مربوط به کالاها و خدمات فرهنگی است. 

در ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به تصویب مجلس رسید، اشاره شده است که خمیر کاغذ و کاغذ باطله، دفتر تحریر، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین نسخه‌های کاغذی و الکترونیکی برای محصولاتی شامل کتاب، روزنامه و مجله و نشریه در فهرست کالاهای معاف از مالیات قرار می‌گیرند. 

افزون بر این در این مصوبه آمده است که فرش دستباف و مواد اولیه اصلی از پرداخت مالیات معاف هستند. از سوی دیگر صنایع دستی تولید داخل به عنوان موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب  دی‌ماه ۱۳۹۶ مطابق فهرستی که تا پایان دی ماه هر سال توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد می‌­شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می­‌رسد، معاف از مالیات هستند. 

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در حوزه خدمات؛ خدمات چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها نیز از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. 

در پایان این مصوبه تأکید شده است که موضوع معافیت مالیاتی برخی از کالاها و خدمات فرهنگی برای بررسی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده می‌شود. 

تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات، خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلم­برداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال و همچنین خدمات اقامتی هتل­‌های سه‌ستاره و پایین‌­‌تر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه­‌های ذی‌ربط از جمله این موارد است. 

منبع: ایسنا

نظرات کاربران