سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 634

تاریخ خبر: 1398/10/23

پشت صحنه تبلیغات و اسپانسرینگ یک مسابقه تلویزیونی با وام یک میلیاردی: "میدون"، از کافه تا سامانه؛ از صداوسیما تا دانشگاه امام صادق

تولید برنامه‌ «میدون» در شبکه سه سیما با هزینه رسانه ملی روی آنتن می‌رود. در این برنامه فعالیت‌های سامانه‌ای تبلیغ می‌شود که متصل به بسیج دانشگاه امام صادق(ع) است. تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: تعامل مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) و صدا‌و‌سیما منجر به تولید برنامه «میدون» شده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، مسابقه تلویزیونی «میدون» یکی از برنامه‌های شبکه سه سیماست که با هدف تحقق رویای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف در ایران با شیوه تازه‌ای به معرفی کسب و کارهای نوپا می‌پردازد و ساعت ۲۲:۳۰ پنجشنبه و جمعه هر هفته روی آنتن می‌رود.

بر اساس اعلام دست‌اندرکاران این برنامه، اینطور اعلام شده که از کسب‌وکارهایی که مورد پسند داوران قرار گیرد، با وامی تا سقف یک میلیارد تومان حمایت می‌شود. همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی علاقه مند به حضور در این برنامه باشند. به این ترتیب تاکنون بیش از ۳ هزار نفر برای شرکت در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند اما فرصت حضور در استودیو «میدون» تنها نصیب تعداد کمی می‌شود.

شرکت‌کنندگان حاضر در این برنامه در مقابل ۴ داور که گفته می‌شود متخصص و فعال در حوزه کسب و کار نوین هستند، کسب و کار خود را معرفی کرده و برای گسترش آن تقاضای وام تا سقف یک میلیارد تومان را ارائه می‌دهند. سپس داوران با به چالش کشیدن فرد مورد نظر، کسب و کار او را مورد ارزیابی قرار داده و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنند.

در پایان هر برنامه یک نفر از سه شرکت‌کننده حاضر در استودیو با رای داوران و هیئت منصفه انتخاب می‌شود. سپس در پایان هر هفته مردم در اپلیکیشن روبیکا از بین دو فرد برنده شده در دو برنامه پنجشنبه و جمعه، فرد مورد نظر را انتخاب می‌کنند که به او برای گسترش کسب و کار خود، وامی تا سقف یک میلیارد تومان اعطا می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مسابقه «میدون»، لوکیشن استودیوی ضبط آن است که چسبیده به کافه «میدون» واقع در خیابان انقلاب است. کافه‌ای به اسم برنامه‌ای تلویزیونی که به نوعی با هربار پخش این مسابقه تلویزیونی، تبلیغ گسترده‌ای برای آن در شبکه سه صورت می‌گیرد.

سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی اصل که تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد، در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات مالی صداوسیما در شرایط کنونی، بودجه این برنامه به چه صورت تامین شده، اظهار داشت: ما در حال حاضر اسپانسری نداریم و صندوق کارآفرینی امید هم تنها به شرکت‌کنندگان انتخاب شده وام می‌دهد. در واقع هزینه این برنامه توسط صدا‌و‌سیما تامین می‌شود.

وی ادامه داد: به هر حال طبیعی است که در سال رونق تولید سازمان صداوسیما وارد حوزه کسب‌و‌کار شود. این هوشمندی مدیران است که بخواهند خودشان را به عنوان رسانه اصلی کشور هم‌جهت با اسم سال کنند. در همین راستا این برنامه را پشتیبانی کرده‌اند. البته شاید ما برای فصل‌های بعدی اسپانسر بگیریم اما تا امروز اسپانسری نداشته‌ایم.

هاشمی همچنین درباره اینکه آیا حمایت صداوسیما از این برنامه بازده مالی هم برای رسانه ملی دارد، بیان کرد: خیر. صدا‌و‌سیما برای این برنامه تنها هزینه می‌کند.

وی درباره اینکه آیا کافه میدون واقع در خیابان انقلاب که به نوعی متصل به استودیو برنامه هست، متعلق به صداوسیما است، توضیح داد: این کافه برای سامانه میدون است. سامانه میدون هم مجموعه‌ای جدا بوده که ذیل صداوسیما نیست. این سامانه چندین سال است که کار خود را شروع کرده و مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) از آن پشتیبانی کرده است.

              

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که باتوجه به این توضیحات می‌توان گفت، تعامل مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) و صدا‌و‌سیما منجر به تولید برنامه «میدون» شده است، اظهار داشت: بله. اگر مستحضر باشید دانشگاه‌ها مجموعه‌هایی را حول خود دارند که فارغ‌التحصیلان خود را در آن نگه می‌دارند. سامانه میدون هم متعلق به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) است.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چگونه شکل‌گیری مسابقه تلویزیونی «میدون» و تعامل با صداوسیما برای تولید این برنامه توضیح داد: کار ما دو سال پیش با تیزرهای یک دقیقه‌ای در پایش شروع شد، که در آن به معرفی کسب‌وکارها می‌پرداختیم.

وی ادامه داد: این اتفاق در ابتدای برنامه پایش سه‌شنبه‌ها پخش می‌شد. دوستان از آن آیتم‌ها استقبال کردند، خدا لطف کرد و کم‌کم این آیتم‌ها به یک‌ربع، بیست دقیقه و حتی ۸۰ دقیقه برنامه پایش کسب‌وکار رسید؛ در آنجا آیتمی اضافه کرده بودیم به نام میدون کسب‌وکار که در واقع همین اتفاق برنامه میدون ولی خیلی سبک شده آن بود. به این صورت کارآفرین‌های خرد را روی آنتن می‌آوردیم که در آن خود و کسب و کارشان را معرفی می‌کردند. بعد از آن خدا لطف کرد و دوستان از برنامه خوششان آمد و به برنامه حرف و حساب کسب و کار و جشنواره کارآفرینی کسب و کار رسیدیم. بعد از آن برنامه «میدون» با این پرداکشن روی آنتن آمد.

هاشمی همچنین درباره روند انتخاب شرکت‌کنندگان حاضر در برنامه از بین ۳ هزار علاقمندی که در سامانه میدون ثبت‌نام کرده‌اند، نیز توضیح داد: افراد در سامانه ثبت‌نام می‌کنند. سپس با آنها در سه سری مصاحبه شده که هر بار تعدادی ریزش می‌شوند. در نهایت آنهایی که متناسب با برنامه باشند و آیتم‌های ما را داشته باشند، در برنامه حضور پیدا می‌کنند.

وی درباره اینکه آیا از شرکت‌کنندگان هزینه‌ای دریافت می‌شود، نیز گفت: هیچ هزینه‌ای از هیچکس گرفته نمی‌شود.

این تهیه‌کننده همچنین در پاسخ به سوالی درباره بودجه مسابقه تلویزیونی «میدون»، توضیحی ارائه نداد.

منبع: ایلنا

نظرات کاربران