حضور زنان در تبلیغات تلویزیونی و شبکههای مجازی نسبت به گذشته بیشتر شده است. اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه استفاده از بانوان در تبلیغات تجاری مجاز است؟
به گزارش تبلیغات نیوز، «یادتان باشد، قبل از نوشتن متن تبلیغاتی و طراحی آن باید هزینهای بپردازید و محصول را بفهمید، در مورد آن تحقیق کنید.» این جمله یکی از اصول یازدهگانه دیوید آگلیوی پدر علم تبلیغات است. جملهای که در نگاه اول شاید تنها یک توصیه محسوب شود، اما با تطبیق آن با تبلیغات و پیامهای بازرگانی که در تلویزیون و سایر رسانههای دیگر انجام میگیرد، متوجه میشویم اکثر تبلیغکنندگان بهراحتی از این موضوع گذشتهاند.
بیتوجهی به اصول تبلیغات در اینجا خود را نشان میدهد که امروز بسیاری از تبلیغکنندگان بهجای صرف وقت و هزینه برای فهم و تحقیق کالای خود، از زنان و جاذبههای زنانه برای سود بیشتر استفاده میکنند. موضوعی که با حقوق زنان و امور شرعی در جامعه کاملاً مغایرت دارد.
قانون درباره حضور زنان در تبلیغات چه میگوید؟
در قانون بهطور روشن و صریح به نکاتی در اینباره اشاره شده است.
اصل ۵۶- زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژهای برخوردار است و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لذا استفاده از حضور خانمها در آگهیهای رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقتهای خاصی میباشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مدنظر باشد.
اصل ۵۷ - حضور خانمها و دخترخانمها در آگهیهای رادیو تلویزیونی در صورت اقتضای موضوع مورد آگهی، بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکانپذیر است.
اصل ۵۸ - حضور خانمها در آگهیهایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانمها بستگی نداشته باشد، مجاز نیست.
اصل ۶۰ – آگهی نباید تداعیکننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد.
اصل ۶۱ - در آگهیهایی که در آن خانواده حضور دارند، نباید نقش یکی از اعضا اعم از زن، شوهر و فرزندان دختر یا پسر تحقیر شود.
اصل ۶۲ - آگهیها نباید تداعیکننده این فکر باشد که زنها از مردها ناتوانترند و نقش هرکدام باید کامل و بینقص مشخص شود.
اصل ۶۳ - در آگهی نباید حسب تعبیر عوامانه رفتارهایی مانند غیبت کردن، صحبت کردن طولانی با تلفن و … به زنان نسبت داده شود یا به تصویر کشیده شود.
همچنین در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری صراحتاً به این موضوع تأکید شده است که استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا مینماید، ممنوع است. در فصل نهم باز تأکید میکند که هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است و آگهیها نباید تداعیکننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد. باز هم در فصل نهم بند ب. ۵ تأکید میشود: استفاده از جذابیتهای جنسی در تبلیغات ممنوع است.
تقلید از کشورهای غربی
اما آنچه در تبلیغات صداوسیما و شبکههای مجازی داخلی میبینیم، خلاف موارد اشاره شده در قانون است. استفاده از تصویر و فیلم زنان و حتی جذابیتهای زنانگی برای معرفی یک کالا یا یک برند اتفاقی است که در سالهای اخیر بسیار شاهدش بودهایم. البته شاید بتوان گفت: طبیعی است برای معرفی یک محصول که به خانمها مربوط میشود یا بیشتر مورد استفاده آنهاست از حضور بانوان در تبلیغات استفاده شود، اما در برخی مواقع و برای برخی از محصولات که حضور زن و مرد هیچ تفاوتی ندارد، مشخص است که استفاده از زنان بهعنوان یک ابزار تنها برای جذب مخاطب بیشتر است. نشان دادن حسادت، غرزدن، خرید و مصرفگرایی بیش از معمول خانمها هم در برخی از این تبلیغات خودنمایی میکند که این نوع نگاه ضربه به شخصیت فرهنگی و اخلاقی زن است.
تبلیغات در فضاهای تخیلی
استفاده از مدلها، سلبریتیها یا چهرههای مطرح سینما و تلویزیون در فضاهای شیک، گران و مدرنی که حتی بهندرت یک دهم از مردم جامعه حضور در آن مکانها را تجربه کردهاند و آرایش، نوع پوشش و رفتار بازیگران زن در این تبلیغات همه مغایر با ضوابط دینی و قوانین نوشته شده برای تبلیغات است که علاوه بر اثر اخلاقی، باعث سرخوردگی اقشار ضعیف و فقیر جامعه میشود.
جاهلیت قرن بیستم
منور شایستهخو، مدیر مدرسه علمیه نرجس، کاملاً با حضور زنان در تبلیغات مخالف است. وی گفت: زن به هیچ عنوان جلوه تبلیغاتی ندارد. نگاه ابزاری به زن از نظر اسلام کاملاً مردود است. قطعاً زنی که برای تبلیغات حضور پیدا میکند باید آرایش یا گریم کند و تمام جلوههای زیبایی خود را به نمایش بگذارد که این اشکال شرعی هم دارد. متن صریح آیه قرآن است که میفرماید زینتهایتان نباید آشکار شود. نباید زن رفتاری از خود نشان دهد که جلب توجه کند. آیات صراحت دارد. تبلیغات یعنی جلوهگری و برندسازی. برای اینکه جنس و کالا را مورد توجه عموم قرار دهند، از زن استفاده ابزاری میکنند. این همان جاهلیت قرن بیستمی است که دوباره زن در این جاهلیت قربانی میشود. من بهشدت با حضور زنان در تبلیغات مخالف هستم. حتی حضور اجتماعی هم که دارند باید در حد ضرورت باشد که آن هویت، حقیقت و ماهیت وجودی زن خدشهدار نشود.
زدن مارک اسلامی به تبلیغات
این استاد حوزه درباره ضرورت تبلیغ برخی کالاها با حضور خانمها عنوان کرد: چه اصراری است که زن ماکارونی تبلیغ کند. زمانی که این تبلیغات را در تلویزیون نشان میدهند واقعاً بهعنوان یک زن احساس میکنم به من توهین میشود. خداوند وقتی میخواهد از زن یاد کند آنقدر به زیبایی یاد میکند که به هیچ عنوان زن زیر سؤال نرود. بعد ما مثل نقل و نبات حیثیت و هویت زن را به باد میدهیم. این تبلیغات تأثیر بسزایی در ترویج بیعفتی و بیحیایی دارد. نوع لباس پوشیدن، نوع برخورد همگی کاملاً نشانگر این است که یک فرهنگ غربی در آنها وجود دارد. فقط با یک شال سرشان را پوشاندهاند و یک مانتو تنشان کردهاند و مارک اسلامی به آن زدهاند. این کاملاً ضد اسلام است.
نفس حضور را مشکل میبینم
«نفس حضور در تبلیغات را برای بانوان مشکل میبینم. نکته دیگر، حضور بانوان در رسانهها و برنامههای تصویری و صوتی است. در بسیاری از برنامههای تصویری و صوتی آن ملاحظاتی که خداوند نسبت به حضور اجتماعی زن دارد رعایت نمیشود. زن در رسانه مطمئناً حضور مؤثری خواهد داشت، ولی ملاحظات شرعی به هیچ عنوان رعایت نمیشود.»
حضور زنان در تبلیغات تنها بهضرورت
مریم حاج عبدالباقی، استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی، اما کمی نظرش درباره حضور زنان در تبلیغات با منور شایستهخو متفاوت است و با رعایت برخی ضوابط و بهطور محدود این نوع تبلیغ را بدون اشکال میداند.
او درباره حضور زنان در تبلیغات تلویزیونی و دیگر رسانهها گفت: حضور زنان در تبلیغات تلویزیون باید خیلی محدود باشد. چون اگر این باب باز شود خیلی خطرناک است. زن تنها وقتهایی که کالا یا محصولی که به مادر یا زن مربوط میشود، باید تبلیغ کند، آن هم بهصورت خیلی محدود. باید اهل رسانه و تبلیغات، ابتکارات دیگری به خرج دهند. نقاشیهای اسلیمی را در نظر بگیرید. زمانی که گفتند دیگر از چهره آدم مجسمه نسازید یا نقاشیاش را نکشید، هنرمندان اسلامی آمدند و خطوط اسلیمی را اختراع کردند. این نقشهایی که در مساجد، زیارتگاهها یا در کاشیکاریها وجود دارد، یک سبک هستند. این موضوع هم همینطور است. در یک زمانی تبلیغ کالا نیازمند حضور یک خانواده است و باید یک زن و شوهر را نشان دهد. در غیر این صورت بهتر است بیشتر از انیمیشن، عروسک یا تکنیکهای دیگر که حق مطلب را ادا کند، استفاده شود.
استفاده از خانههای لاکچری برای معرفی ماکارونی
این کارشناس برنامههای مذهبی سیما، در پاسخ به این پرسش که حضور زنان در تبلیغات تلویزیون تا چه اندازه مناسب و صحیح است، گفت: من خیلی تلویزیون نگاه نمیکنم و برای سریالها وقت نمیگذارم. به همین دلیل زیاد از این مسائل خبر ندارم. اما نقدی که به نظرم میآید این است که زمانی که میخواهند مواد شوینده تبلیغ کنند چرا خانمها را نشان میدهند یا اینکه از خانههای لاکچری و آنچنانی برای تبلیغ ماکارونی استفاده میکنند؟ هیچ ابتکاری در تبلیغاتشان وجود ندارد و خیلی سطحی هستند. در حالی که برای تبلیغ یک دستمال کاغذی یا یک ماکارونی، لازم نیست خیلی فضا لاکچری و گل و بلبل باشد.
این استاد علوم قرآن دانشگاه آزاد در پایان افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که متأسفانه دستاندرکاران تشخیص نمیدهند در چه برنامههایی تبلیغ پخش کنند و در چه برنامههایی نه. مثلاً در فیلمی که همه اثرگذاریاش به این است که بیننده آن را بدون وقفه و عمیق ببیند، یکدفعه فیلم قطع میشود و تبلیغات شروع میشود و در یک فیلمی که تبلیغات باید پخش شود، خیلی این اتفاق صورت نمیگیرد.
منبع: ایرنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران