تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: در حالی که به بهار و نوروز 1399 نزدیک می شویم، و در حالی که کرونا همچنان مبتلا می کند و قربانی می گیرد و شعار "در خانه بمانیم" به صدر هشتگ های فضای مجازی طی هفته های اخیر راه پیدا کرده است، سیاست های یک بام و دوهوای ما که در این حال وهوای کرونایی در برخی تیزرهای تبلیغاتی فروشگاهی نمود پیدا می کند، جالب توجه است؛ تیزرهایی که در روزهای پایانی سال همچنان با حراجی و تخفیف مردم را به خرید و حضور بیرون از خانه تشویق می کنند.
در مثل های قدیمی ایرانی که حتما شنیده اید، آمده است: «پیرزنی با عروس و دامادش در خانهای زندگی میکردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشتبام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن میخوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش به هم چسبیده خوابیدهاند، آنها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست به هم چسبیده باشید، از هم جدا بخوابید!» سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند. گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت:
قربون برم خدا را/ یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را / یک بر بام گرما را"
این حکایت، حال و روز کنونی ماست؛ از یک طرف با توجه به شیوع کرونا، مسئولان و نهادهای دولتی و غیردولتی، همه و همه، بهترین راه حل برای پیشگیری از انتشار گسترده تر این ویروس و تبدیل آن به فاجعه بزرگ تر را ماندن در خانه و البته رعایت بهداشت فردی و اجتماعی خصوصا شستن دست و صورت با آب و صابون بیان می کنند و مدام از عدم رعایت مردم برای سفرهای درون شهری و برون شهری می نالند و گلایه می کنند و خواهش و تمنا می کنند، اما از طرف دیگر همین صداوسیمایی که مرجع اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به کروناست، همچنان در تیزرهای تبلیغاتی پایان سال، مدام جار می زند: بشتابید که تا پایان سال فرصت باقی است و مدام از "حراجستون" دم می زند.
فروشگاه "رفاه" که این روزها در غیاب تبلیغات سایر فروشگاه های زنجیره ای خصوصا افق کوروش، تیزرهای تلویزیونی اش را به طور گسترده ادامه داده، با همکاری صداوسیما بر همین سیاست یک بام و دو هوا می کوبد و علیرغم برخی واکنش ها به این موضوع، این تبلیغات همچنان ادامه دارد.
در نگاه اول، از منظر صداوسیما و فروشگاه رفاه می توان گفت مگر این همه تاکید بر تهیه اقلام ضروری مردم خصوصا در ایام کرونایی پایان سال و نزدیک نوروز نیست و همه به این اجناس و اثلام نیاز دارند. بنابراین اتفاقا ما داریم در جهت رفاه ملت برای خرید مواد غذایی، بهداشتی و... آن هم با تخفیف در این روزها تلاش می کنیم و بسیاری از کارکنان ما هم در معرض خطر هستند و تازه بلای کرونا را هم به جان خریده ایم و اگر شایسته تشویق نباشیم، نباید مورد عتاب و غضب باشیم.
از نگاه دیگر، منتقدان این تبلیغات معتقدند تداوم و گسترش تبلیغات برخی از این فروشگاه ها، در حالی که برخی فروشگاه های دیگر به خاطر مسئولیت اجتماعی شان، از پخش آن در این روزها منصرف شده اند، هم از نظر اخلاق تبلیغات بازرگانی دارای ایراد است و هم از نظر تهییج مردمی که خریدهای شان را انجام داده اند یا در حال انجام آن هستند، اما تاکید مجدد بر تخفیف های بالا، و نگرانی از طولانی شدن شیوع کرونا و تورم کالاها در سال آینده، موجب گرد هم آمدن جمع کثیری از آنها در فضای سربسته فروشگاهی می شود، در نتیجه مراجعه کنندگان افزایش می یابند، صف ها شلوغ می شود، تماس ها بیشتر و نزدیک تر می شود و امکان مبتلا شدن به کرونا را افزایش می دهد.
با توجه به این دو نگاه متفاوت، با رویکرد سلامت محوری نه تجارت محور، این اقدام را می توان بیشتر، سوء استفاده برخی فروشگاه ها، از وضع موجود در دوران کرونا و ترویج مصرف گرایی تلقی کرد تا رفع نیازهای مردمی. وگرنه فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بسیاری در حال حاضر توان ارائه آگهی های جذاب و مخاطب پسند دارند اما به خاطر شرایط کنونی، ترجیح داده اند به خاطر سلامت جامعه، در روزهای پایانی سال که منحنی فروش رو به صعود دارد، از این شگرد قانونی و رایج در آمیخته بازاریابی، اما مغایر با اخلاق اجتماعی در شرایط فعلی، خودداری کنند.
این در حالی است که بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، که طی روزهای اخیر در اسفندماه صورت گرفته، بیش از نیمی از تهرانی ها، کرونا را جدی نمی گیرند. بدیهی است حضور مردم در فروشگاه ها برای خرید مواد غذایی، بهداشتی و... خصوصا فروشگاه هایی که تخفیف و حراج اجناس را تبلیغ می کنند، بخشی از همین آمار بالای 50 درصد است و اگر همین وضعیت را به سایر شهرها و استان ها تعمیم دهیم، آن وقت، عمق فاجعه نمودار می شود.
خطاب به کسانی که صاحبان این نوع آگهی ها هستند و نیز مدیران صداوسیما باید به صراحت گفت: در حالی که بسیاری از کسب و کارها و اقشار مختلف جامعه خصوصا قشر با دهک های پایین، از جمله دستفروشان، به شدت از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند و بساط شان را جمع کرده اند، شما هم لطفا فعلا بساط تبلیغات تان را جمع کنید. الان وقت بساط پهن کردن نیست! و دنبال روش های اخلاقی تری برای افزایش درآمد باشید. واقعا افزایش درآمد به چه قیمتی! به قیمت جان مردم بر اثر جمع شدن مردم در فروشگاه ها به بهانه تخفیف پایان سال و احتمال ابتلا به ویروس کرونا. آیا به سرانجام این گونه سیاست های یک بام و دو هوا فکر کرده اید!
ظاهرا بعد از بازتاب منفی پخش آگهی های فروشگاهی با تخفیف و حراجی ها، همین امروز، دوشنبه 26 اسفندماه، خبر رسیده که بالاخره رئیس صداوسیما، به مدیر بازرگانی اش، دستور داده که پخش تبلیغات فروشگاهی متعادل تر شود.
"تعدیل"! این هم از همان بازی با کلمات است با تفسیرهای مختلف! اینکه مفهوم تعدیل تبلیغات فروشگاهی و انواع تبلیغاتی که مردم را به بیرون از خانه ترغیب می کند، نزد مدیران تلویزیون چیست، باید از خودشان پرسید و البته نظاره گر سیاست های این سازمان در روزهای آینده بود.
با این حال، از آنجا که خیر ما در حال حاضر، "در خانه بمانیم" است، برای سلامتی خود، خانواده، عزیزان و هموطنان مان هم که شده، غیر از خرید مایحتاج ضروری برای چندین روز، دور این آگهی های کروناپسند تخفیف دار حراجستان ها را خط بکشیم. حضور گسترده و استقبال از این آگهی ها، شاید رونق کسب و کار برخی ها را چرب و چیلی کند، اما هیچ بعید نیست که فردا، فقط به خاطر یک تخفیف، نام ما هم جزئی از نفراتی باشد که حدود ساعت 14 هر روز، به عنوان یک مبتلا یا خدای ناکرده، متوفی کرونا اعلام شود. باور کنید: رفاه شما در ابتلای ما نیست. پس لطفا ...!
لینک کوتاه: https://b2n.ir/917462
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران